zondag 29 januari 2017

MEDITATIE: Liggende ontspanning


Afgelopen week begonnen we de yogales met De Bodyscan.

De Bodyscan is een oefening die je o.a leert in mindfulness trainingen.

Als we mindful zijn doen we het tegenovergestelde van wat we meestal doen, namelijk leven op de automatische piloot terwijl onze aandacht in een ander moment is dan het huidige.

Mindfulness maakt dat we bewuster en intenser gaan leven. 
‘Bewustwording’, ‘opmerkzaamheid’, ‘aandachtigheid’, kunnen ons helpen om afstand te nemen waardoor we buiten dat voortdurende gebabbel in ons hoofd kunnen stappen. Dat maakt dat we ons beter kunnen concentreren op dat wat er ├ęcht toe doet, we ons makkelijker kunnen ont-spannen en onze geest rustiger wordt. (want oh jee, wat heeft het begrip ‘druk-zijn’ een status symbool gekregen).

Aan het begin en vaak aan het einde van vrijwel iedere yogales is er savasana, waarbij je op je rug ligt en 5 tot 10 minuten volledig ontspant. Iedere yogadocent zal het op zijn of haar eigen manier geven; in volledige stilte, met muziek, door het vertellen van een gedicht of verhaal, door een filosofische introductie of afsluiting (zoals ik tijdens de teacher training in India moest doen) of door het geven van een bodyscan-variatie.

Op Youtube staat een savasana/bodyscan-variatie die ik ingesproken heb.
Misschien ook fijn om te beluisteren als het heel druk is in je hoofd en je niet kunt slapen of ontspannen.

SHARE:

Geen opmerkingen

Een reactie posten

BLOGGER TEMPLATE DESIGNED BY pipdig