donderdag 21 september 2017

Nadi Shodana - Yoga Ademhaling

'In this way, that which covers the light is destroyed'.
The Yoga Sutras of Patanjali 2.52

Nadi Shodana (Sanskrit) is een ademhalingstechniek die al duizenden jaren gebruikt wordt in yoga.

Nadi Shodana Pranayama staat voor Afwisselende Neusademhaling.
Nadi = een subtiel energiekanaal
Shodan = reiniging (de laatste 'a' wordt niet uitgesproken)
Pranayam = ademhalingstechniek

Vrijwel alle geneeskunde wetenschappen uit het Verre Oosten gaan er vanuit dat er zich in ons lichaam een netwerk aan energiekanaaltjes (nadis of meridianen) bevindt. Misschien ken je dit wel vanuit acupunctuur, tai chi, qigong, tuina massage of shiatsu. 
Door dit netwerk stroomt Prana (in China wordt dit Chi genoemd en in Japan Ki), levensenergie. 

Als de doorstroming in dit netwerk stagneert of als de toevoer onvolledig is dan voel je je minder energiek of word je zelfs ziek.

Een goede levensstijl voorkomt problemen in de energiehuishouding. Maar ja, wat is goed en gezond? Daarover zijn heel wat verschillende meningen. Zonder teveel in detail te gaan, is iedereen het er waarschijnlijk wel over eens dat ongezonde mentale en fysieke voeding (teveel stress, te weinig slaap, te weinig beweging, teveel focus op het 'ik', fysieke en mentale trauma's, luchtvervuiling, slecht eten, chemische medicijnen, straling etc.) niet bijdragen aan een goede levensstijl.

De Nadi Shodana ademhaling heeft een rustgevend effect op de geest. Onze geest heeft nogal de neiging om te treuren over zaken in het verleden, of om ze juist op te hemelen. Vaak ook maken we ons zorgen over mogelijke toekomstige dingen die misschien helemaal nooit zullen gebeuren. De ademhaling helpt je om hier in dit moment te blijven. Het helpt je ook om opgebouwde spanning en vermoeidheid los te laten. Bovendien heeft het een balancerend effect op beide hersenhelften én op de lichaamssystemen die zorgen voor de ademhaling en circulatie.

Je beoefent Nadi Shodana het best rechtop zittend. 
Met je rechterduim sluit je je rechterneusgat en met je rechter ringvinger en pink sluit je je linkerneusgat. Je wijs- en middelvinger plaats je tegen het 3e ook (tussen je wenkbrauwen) of sla je naar binnen tegen je rechter handpalm.

Je begint met uit te ademen door je linkerneusgat terwijl je je rechterneusgat sluit met je rechterduim.
Adem dan in door je linkerneusgat. Sluit het linkerneusgat met je wijsvinger (en evt. pink), open het rechterneusgat en adem uit. Adem weer in door je rechterneusgat, sluit het en adem uit door het linkerneusgat.
Je hebt nu één ronde gedaan.

De Nadi Shodana Pranayama kun je steeds dieper en verfijnder maken door langer uit te ademen of de adem langer vast te houden e.d.
Ik raad je echter aan om deze techniek te leren en te verfijnen o.l.v een ervaren yogadocent.

Om tat sat: Om 🕉 dat is het

SHARE:

Geen opmerkingen

Een reactie posten

BLOGGER TEMPLATE DESIGNED BY pipdig