donderdag 5 oktober 2017

Pawanamuktasana

Pawanamuktasana

Pawana = wind of lucht en Mukta = loslaten of vrijmaken
Pawanmuktasana zijn oefeningen om wind en spanning los te laten.

Is dat nu wéér een nieuwe yogavorm? 
Nee, integendeel, de oefeningen bestaan al heel lang. 
Voordat de 'moderne yoga' (ashtanga, power, bikram, vinyasa, iyengar) haar intrede deed in de jaren '80 (met belangijkste exponenten Pattabhi Jois en B.K.S Iyengar), waren deze asana's (houdingen) en ademhalingoefeningen een normaal onderdeel van een yogales.

Ze kunnen voldoende zijn als rustige zelfstandige les en ook ter voorbereiding van de yin- of yangles.

In zijn boek 'Chakra's en Hoger Bewustzijn' legt Dr.Motoyama (één van de grote inspirators voor Paul en Suzy Grilley, die op hun beurt yin yoga ontwikkeld hebben) uit dat deze oefeningen een direct effect hebben op de stroming van prana door de nadis (meridianen) en de energiecentra (chakras) in de vingers, tenen en de gewrichten in de armen en benen. 

Blokkades in de energiestroom hebben tal van gevolgen, zowel mentale als fysieke. Deze vorm van yoga-asana's is zeker ook goed voor mensen die last hebben van artritis, hoge bloeddruk, hartproblemen en een ieder die er goed aan doet om lichaam en geest niet te intens te belasten.
SHARE:

Geen opmerkingen

Een reactie posten

BLOGGER TEMPLATE DESIGNED BY pipdig